Фокус-групове дослідження залученості громадян до прийняття рішень місцевою владою в Сарненській громаді Рівненської області

 

14 червня 2023 року команда Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Правозахисна спілка інвалідів» відвідала місто Сарни Рівненської області. Візит був присвячений проведенню фокус-групового дослідження в рамках Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».

Мета і початок заходу

Дослідження участі громадськості у процесах прийняття рішень органами місцевого самоврядування (далі — ОМС) проводиться      в Полтавській, Житомирській, Одеській, Рівненській, Волинській, Львівській та Закарпатській областях через      прямі      опитування      представників органів місцевої влади, активних громадян та представників цільових груп.

На сьогодні команда ВГОI «Правозахисна спілка інвалідів» у     же відвідала понад 16 громад і      активно продовжує свою діяльність у      рамках Проєкту USAID «ГОВЕРЛА». Звіти про кожну поїздку читайте      в розділі «Iнформація».

Захід розпочався хвилиною мовчання на знак ушанування пам’яті загиблих захисників та захисниць України. Саме завдяки цим Героям, а також військовослужбовцям, які нині стоять на варті спокою мирних міст і      сіл, ми маємо змогу продовжувати йти шляхом соціально-економічного розвитку та вдосконалення систем управління регіонального та національного рівня.

Знайомство між присутніми було влаштовано за допомогою      «відкритого мікрофону». Кожен мав змогу розповісти про себе та свої очікування від заходу. Також з вітальним словом виступив голова ВГОІ «Правозахисна спілка інвалідів» Олександр Вознюк. Він розповів про мету, цілі та завдання Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».

Деталі програми

Програма заходу включала обговорення 25 питань з різних сфер життя громади, які прямо або опосередковано впливають на можливість залучення громадян до процесу прийняття владних рішень.

На     приклад     :

  • архітектурна доступність приміщення органу місцевого самоврядування для осіб з інвалідністю (наявність пандусів, облаштованих санвузлів, елементів навігації);
  • інформаційна доступність ОМС (наявність необхідної інформації на сайті громади, адаптованість сайту для людей з вадами зору тощо);
  • обізнаність мешканців громади щодо способів та шляхів залучення до процесів прийняття рішень місцевою владою;
  • розуміння юридичних аспектів діяльності ОМС, а саме — наявність знань щодо регламентів та процедур прийняття рішень, формування та виконання місцевого бюджету, звітування, відповідальності та багато інших.

Кожне питання було ретельно розглянуто присутніми. Всі охочі могли висловити свою позицію. Ділились як позитивним, так і негативним досвідом взаємодії з органами місцевої влади. Спільно генерували ідеї, розробляли шляхи подолання актуальних проблем. Тож дискусія була конструктивною та плідною.

Варто зазначити, що під час обговорення учасники наголошували на необхідності більш активного залучення окремих цільових груп до процесів ухвалення рішень, контролю та впливу на їх виконання. Серед них:

  • особи з інвалідністю;
  • внутрішньо переміщені особи (ВПО);
  • жінки.

Основні проблеми цільових груп

Досить низький відсоток участі людей з інвалідністю та ВПО в      суспільному та політичному житті означає, що їхня присутність в органах місцевого самоврядування також невелика. А низький вплив на рішення органів влади та брак досвіду застосування механізмів прямої/місцевої демократії й рівного залучення людей призводять до неефективності місцевої політики, програм і стратегій. Це фактично уповільнює процес розвитку, створює проблеми й конфлікти в громадах.

Зокрема, труднощі, що суттєво впливають на можливість людей з інвалідністю бути залученими до процесу прийняття владних рішень, полягають у фізичній недоступності до приміщення ОМС. А саме:

  • відсутність пандуса або наявність пандуса, що не відповідає вимогам державних будівельних норм;
  • брак засобів та систем навігації;
  • неможливість пересуватися будівлею без сторонньої допомоги.

Присутні зазначили, що для вдосконалення архітектурної доступності за умови обмежених фінансових ресурсів необхідно дуже ретельно підходити до облаштування кожного елементу. Варто не лише вивчати нормативно-правову базу, а й залучати осіб з інвалідністю на стадії планування та виконання проєктних робіт. Це дасть змогу отримати зворотний зв’язок від тих, хто безпосередньо користуватиметься елементами доступності.

Окреме питання — наявність у співробітників ОМС навичок етичного спілкування з особами з інвалідністю, адже загальноприйняті правила комунікації в      цьому разі      не є однозначними. Потрібен індивідуальний підхід з урахуванням особливостей стану здоров’я та можливостей сприйняття інформації такими громадянами.

Перешкодами для повноцінного залучення жінок до процесу прийняття рішень були названі: нестача місць у дитячих садках, організаційні недоліки онлайн-навчання у школах та відсутність груп подовженого дня.

ВПО, більшість з яких перебуває у стані хронічного стресу, потребує комплексної допомоги (зокрема і      психологічної), щоб інтегруватись у суспільне життя громади. Для кращого розуміння потреб цієї цільової групи необхідно залучати її представників під час підготовки планів, програм та стратегій.

Висновки зустрічі

Інформованість активних громадян та представників зазначених цільових груп щодо можливостей взаємодії з органами місцевого самоврядування — важлива складова успішного розвитку Сарненської громади.

Тож у      результаті зустрічі було досягнуто домовленості реалізувати такі заходи:

  1. Ознайомити жителів громади та органи місцевого самоврядування з основними положеннями та принципами забезпечення безбар’єрності.
  2. Створити інформаційні кампанії для населення на тему залучення до процесів прийняття рішень місцевою владою.
  3. Створити інформаційні кампанії щодо ознайомлення населення з різними методами залучення до процесів прийняття місцевою владою.
  4. Провести освітні заходи щодо завдань та функцій ОМС (для жителів громади).
  5. Провести освітні заходи на тему етики спілкування з особами з інвалідністю (для ОМС).

Також учасники фокус-групового дослідження обговорили необхідність створення консультативно-дорадчих органів (КДО) різного спрямування із залученням представників осіб з інвалідністю, жінок, ВПО та молоді до процесів прийняття рішень та формування місцевої політики.

Команда «Правозахисної спілки інвалідів» продовжує проводити дослідження щодо участі громадськості у процесах прийняття владних рішень згідно з Проєктом USAID «ГОВЕРЛА».

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.