16 червня 2023 року команда Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Правозахисна спілка інвалідів» відвідала селище міського типу Рокитне Рівненської області. Метою заходу стало проведення фокус-групового дослідження в рамках Проєкту USAID «ГОВЕРЛА». Детальніше про діяльність Проєкту — за посиланням.
Учасники дослідження
Захід відбувся в приміщенні комунальної установи «Рокитнівський інклюзивно-ресурсний центр» Рокитнівської селищної ради. Його відвідали 19 осіб, серед яких — місцеві та тимчасові мешканці громади (ВПО), соціально активні громадяни, представники громадських об’єднань та їх члени, особи з інвалідністю та жінки.
Представники цільових категорій, що взяли участь в опитуванні:
– 4 жінки, які є особами з інвалідністю;
– 3 жінки, які є ВПО і мають інвалідність;
– 2 чоловіки, які мають інвалідність;
– 1 чоловік ВПО.
Довідка: Рокитнівська громада утворена 12 червня 2020 року. До неї увійшли Рокитнівська та Томашгородська селищні ради, Біловізька, Блажівська, Борівська, Карпилівська, Кисорицька, Масевицька, Рокитнівська, Сновидовицька, Томашгородська сільські ради. Населення громади складає 39 076 осіб. Загальна кількість осіб з інвалідністю — 2 340, з яких 333 особи — діти. Станом на 1 лютого 2023 року в громаді перебуває 1 651 ВПО.
Початок заходу
Традиційно захід відкривав голова ВГОІ «Правозахисна спілка інвалідів» Олександр Вознюк. Він привітав учасників, подякував їм за активну громадянську позицію та розповів про мету, цілі й завдання Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».
Присутні вшанували хвилиною мовчання воїнів, що загинули в боротьбі за Україну. Вкрай важливо пам’ятати, завдяки кому міста й села нашої Батьківщини мають змогу продовжувати мирне життя та всебічний розвиток навіть в умовах повномасштабного вторгнення та постійних ракетних обстрілів.
Як проходило дослідження
Фокус-групове дослідження передбачає обговорення питань, що стосуються завдань і функцій місцевого самоврядування в Україні та способів бути залученими до процесів прийняття владних рішень. А також заповнення учасниками анкети з 25 пунктів (по кожному потрібно виставити бали).
На обговорення було винесено 5 тем.
- Поінформованість учасників фокус-групового дослідження щодо завдань та функцій органів місцевого самоврядування (ОМС) та способів залучення до процесу прийняття владних рішень.
Голова Рокитнівської громади Григорій Таргонський виступив із презентацією щодо можливостей взаємодії та способів залучення громадян до процесів прийняття рішень. Він розповів про електронні петиції на сайті громади, про профіль на порталі «Відкрите місто», через який співробітники ОМС комунікують з мешканцями селища щодо благоустрою. А також про інструмент «Громадський бюджет», що дозволяє населенню подавати свої ідеї з відповідним обґрунтуванням та розрахунками витрат. Проєкти, що були відібрані та пройшли онлайн-голосування, отримують фінансування з громадського бюджету та будуть реалізовані протягом наступного бюджетного року. Звернення місцевих мешканців до ОМС приймаються також через чат-боти в телеграмі та вайбері. Всю актуальну інформацію можна отримати на сторінках громади в соцмережах.
Проте, згідно з коментарями інших учасників заходу, місцеві жителі мають невисокий рівень знань про способи та механізми долучення до процесів прийняття владних рішень. Існує потреба в проведенні різноманітних освітніх заходів щодо цього питання.
- Архітектурна (фізична) доступність приміщень, в яких розташовані органи влади.
Присутні зазначили, що в приміщенні селищної ради є пандус, але він не відповідає будівельним нормам. Відсутня тактильна плитка, сходи не марковані контрастними позначеннями. Кнопка виклику персоналу в наявності, але людина на візку до неї не дотягнеться. Відсутні таблички з контрастним маркуванням (шрифтом Брайля). Вбиральня недоступна для людей з інвалідністю. Є парковка, але не визначені паркувальні місця (зокрема і для осіб з інвалідністю).
- Інформаційна доступність органу місцевого самоврядування.
Сайт Рокитнівської селищної ради добре наповнений. Передбачена можливість користування людьми з вадами зору (можна змінити фон, інтервал та масштаб тексту). Проте відсутня аудіоверсія матеріалів. У відповідному розділі є інформація для ВПО та дані про бюджет громади.
У підсумку учасники та організатори зійшлися на тому, що варто збільшити кількість інформаційного контенту на ресурсах громади (сайт і соцмережі). Викладати матеріали в доступному форматі, що легко сприйматиметься всіма представниками цільових груп. А також регулярно публікувати прийняті ОМС рішення, процедури ухвалення бюджету та внесення змін до нього, звітувати про програми використання коштів громади.
- Плани розвитку населеного пункту з підвищення рівня інклюзії та залученості до процесів прийняття рішень громадян.
Під час обговорення цієї теми присутні зазначили, що є брак знань щодо інклюзії та залученості до прийняття рішень органами місцевого самоврядування. А отже, виникає необхідність провести робочу нараду з представниками всіх структурних підрозділів виконавчого комітету і громадських організацій та зі старостами сіл на тему ознайомлення з:
- Національною стратегією зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року;
- Національною стратегією сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки;
- Стратегією внутрішньо переміщених осіб та впровадження середньострокових рішень щодо внутрішнього переміщення на період до 2024 року;
- Державною стратегією забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року.
А також розпочати за участю активних мешканців громади впровадження цих стратегічних документів.
- Можливість залучення до процесів прийняття рішень ВПО, жінок та осіб з інвалідністю.
Учасники окреслили низку труднощів та викликів, пов’язаних із залученістю зазначених категорій до прийняття владних рішень. Зокрема, щодо жінок була піднята проблема недостатньої кількості місць у дитячих садочках. Щодо осіб з інвалідністю — присутні висловили незадоволення рівнем адаптованості громадського простору до пересування маломобільних людей. А найбільшою проблемою ВПО було зазначено брак робочих місць.
Хоча вказані труднощі безпосередньо не впливають на можливість громадян долучатися до прийняття владних рішень, варто пам’ятати, що кінцевою метою цього процесу є покращення умов життя, працевлаштування та користування громадським простором усіх категорій населення громади. Тож залученість цільових категорій до розробки планів, стратегій та рішень місцевою владою дозволить повною мірою представляти їх інтереси та розв’язувати нагальні проблеми.
Результати дослідження
За результатами опитування та анкетування учасників фокус-групового дослідження в Рокитнівській громаді команда ВГОІ склала Аналітичний звіт, де зазначила рекомендації для органу місцевого самоврядування. Ось деякі з них:
- проводити на регулярній основі зустрічі задля підвищення поінформованості населення щодо цілей та завдань ОМС;
- розробити комунікаційну стратегію та комунікаційний план, які б врегулювали відносини з комунікації місцевої влади з громадою;
- заохочувати представників інститутів громадянського суспільства до розробки проєктів рішень згідно з Програмою соціально-економічного та культурного розвитку, галузевих програм, селищного бюджету тощо;
- залучати людей з інвалідністю до проведення моніторингу та здійснення оцінки доступності об’єктів фізичного оточення, а також транспортної інфраструктури;
- розглянути питання утворення посади радників (консультантів) з питань захисту прав та інтересів осіб з інвалідністю, жінок та ВПО із залученням до цього процесу людей з-поміж представників таких цільових груп.
Також були надані рекомендації для НУО та активних громадян, що стосуються проведення різноманітних просвітницьких заходів для підвищення рівня обізнаності щодо залучення місцевих мешканців до процесів ухвалення владних рішень.