ВГОІ «Правозахисна спілка інвалідів» опрацьовано проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності» (далі – проєкт акта) і висловлює наступну позицію.
Розуміючи те, що проєкт акта розроблено з метою приведення окремих положень у відповідність до Закону України від 18.10.2022 № 2682-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю», зокрема технічного характеру, вважаємо за необхідне опрацювати питання щодо комплексних змін з метою підготовки якісного документу, від якого істотно залежить доля людей з інвалідністю, оскільки майже усі процеси із забезпечення державних гарантій для осіб з інвалідністю безпосередньо пов’язані із належним функціонуванням централізованого банку даних з проблем інвалідності (далі – ЦБІ).
Також, вважаємо за необхідне звернути увагу на таке.
По-перше, в деяких положеннях проєкту акта використовуються застрілі терміни, наприклад «технічні засоби реабілітації» замість «допоміжні засоби реабілітації», «інвалід» замість «особа з інвалідністю».
По-друге, відповідно до підпункту 3 пункту 2 Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності одним із основних завдань такого банку даних є ведення реєстру, зокрема будинків-інтернатів, підприємств, установ, організацій і закладів незалежно від форм власності та господарювання, фізичних осіб – підприємців, які відповідають критеріям діяльності суб’єктів, що надають соціальні послуги, а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги відповідно до Закону України «Про соціальні послуги».
Водночас згідно із Законом України «Про соціальні послуги» передбачено окремий Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг, як автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи, призначеної для збирання, реєстрації, накопичення, зберігання, використання, знеособлення і знищення визначених цим Законом даних про надавачів та отримувачів соціальних послуг.
У зв’язку з цим вважаємо за необхідне опрацювати питання щодо недопущення хаотичних підходів у нормотворчій діяльності, створенні дублюючих реєстрів, які потребують адміністрування.
По-третє, представникам нашої правозахисної організації при спілкуванні з фахівцями державних і комунальних центрів комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю стало відомо про деякі неприємні факти щодо практичного (реального) функціонування централізованого банку даних з проблем інвалідності.
Мова йде про практичну реалізацію Порядку здійснення реабілітаційних заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2022 року № 31, зокрема в частині скерування (уповноваженими органами) осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю до реабілітаційних закладів (стосується надання публічної (електронної публічної) послуги).
Згідно з цим Порядком для отримання послуг отримувач або його законний представник подає заяву про отримання комплексних реабілітаційних (абілітаційних) послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики, у якій можуть зазначатися відомості, зокрема, щодо індивідуальної програми реабілітації, виданої медико-соціальною експертною комісією, лікарсько-консультативною комісією державного або комунального закладу охорони здоров’я (для дітей з інвалідністю) (лише за бажанням отримувача або його законного представника чи уповноваженої особи до заяви може додаватися копія такого документу).
Так, згідно із підпунктом 4 пункту 7 Положення про ЦБІ до повноважень користувачів централізованого банку даних місцевого рівня (структурних підрозділів з питань охорони здоров’я, відділів охорони здоров’я) належить надання до цього банку даних відомостей про індивідуальні програми реабілітації осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю.
Відповідно до Закону України «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг» у разі якщо законодавством для отримання публічної (електронної публічної) послуги вимагається подання документів та/або інформації, що міститься в інформаційно-телекомунікаційних системах, такі документи та/або інформація не подаються, а в заяві (зверненні, запиті) про надання публічної (електронної публічної) послуги зазначаються відомості, необхідні для надання такої послуги.
У такому випадку документи та/або інформація, необхідні для надання відповідної публічної (електронної публічної) послуги, отримуються суб’єктом надання публічних (електронних публічних) послуг без участі суб’єкта звернення, на підставі зазначених у заяві (зверненні, запиті) відомостей шляхом доступу суб’єкта надання публічних (електронних публічних) послуг до відповідних інформаційно-телекомунікаційних систем або в автоматичному режимі шляхом електронної інформаційної взаємодії інформаційно-телекомунікаційних систем через систему електронної взаємодії цих систем у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, логіка законодавця є зрозумілою. Тому вимагати уповноваженим органом, який має надати послугу із скерування особи з інвалідністю на реабілітацію, документи, якщо їх відомості вже містяться у відповідних автоматизованих інформаційних системах є бюрократичною складовою, яка значно ускладнює процес отримання якісної послугиц.
Слід звернути увагу, на необхідність удосконалення внесення відомостей до централізованого банку даних з проблем інвалідності про індивідуальні програми реабілітації осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю. Це прискорить отримання особами з інвалідністю послуг та зменшить адміністративне навантаження і час для отримання необхідних паперових довідок.
Також звертаємо увагу, що за інформацією від фахівців реабілітаційних закладів програмне забезпечення ЦБІ не передбачає алгоритмів дій в частині реалізації (діючого понад рік) Порядку здійснення реабілітаційних заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2022 року № 31.
Натомість програмним забезпеченням ЦБІ передбачені алгоритми дій, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 80 «Про затвердження Порядку надання окремим категоріям осіб послуг із комплексної реабілітації (абілітації)», що втратила чинність.
Отже, в такому випадку не визначений порядок дій відповідальним фахівцям центрів комплексної реабілітації, які мають обов’язок вносити відповідну інформацію про надані реабілітаційні послуги.
Прес-центр