ВГОІ «Правозахисна спілка інвалідів» провела фокус-групове дослідження в Білокриницькій громаді Рівненської області

22 червня 2023 року в рамках дослідження залучення громадськості до процесів прийняття владних рішень згідно з Проєктом USAID «ГОВЕРЛА» члени Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Правозахисна спілка інвалідів» відвідали село Біла Криниця, де зустрілися з представниками окремих цільових категорій та органів місцевого самоврядування (ОМС).

Організаційні моменти дослідження

Метою проведення опитування фокус-груп є аналіз поточного стану в таких категоріях:

  • обізнаність місцевого населення щодо завдань та функцій органів місцевого самоврядування в Україні;
  • ступінь залученості представників цільових категорій (людей з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб та жінок) до процесів прийняття владних рішень;
  • ефективність комунікації місцевої влади з активними мешканцями та громадськими організаціями щодо питань, які безпосередньо стосуються зазначеної цільової аудиторії.

Захід проходив у      приміщенні Білокриницької сільської ради. Його відвідали 11 осіб, серед них:

  • 7 жінок (1 жінка з інвалідністю та 1 жінка, яка є ВПО);
  • 4 чоловіки  (2 з них мають інвалідність).

Критеріями вибору учасників стали належність до цільових категорій населення та можливість потенційного впливу на реалізацію завдань проєкту. Інформацію про фокус-групове дослідження розмістили на сайтах ВГОІ «ПСІ» та Білокриницької громади.

Методика фокус-групового дослідження передбачає обговорення анкети, що складається з 25 питань, та виставлення учасниками балів з      кожного      питання     . Опитування учасників відбувалося через      фокус-групову      дискусію     .

Особливість такого дослідження полягає в      невимушеному спілкуванні з присутніми з метою визначення їхніх поглядів, суб’єктивного ставлення до наявних проблем та способів їх розв’язання.

Довідка: Білокриницька територіальна громада створена 12 червня 2020 року. До неї увійшли село Біла Криниця та 11 сіл. Загальна чисельність населення складає 11 443 осо     би. Кількість осіб з інвалідністю — 255, з них 32 дитини. Кількість внутрішньо переміщених осіб станом на 26 квітня 20     23 року      складала 202, з них — 3 особи з інвалідністю.

Дискусія щодо питань з анкети

Під час      обговорення учасники висловили свої думки щодо 5 питань:

  1. Поінформованість щодо завдань та функцій місцевого самоврядування.

Один з присутніх зазначив: «Не знаю 5 форм громадської участі на рівні населеного пункту (громади), не можу розповісти детальніше про кожен з них». Загалом можна зробити висновок, що учасники не знають, що на офіційному сайті є можливість подавати петиції, а також не обізнані щодо інших форм громадської участі у процесах прийняття владних рішень.

  1. Архітектурна доступність приміщень ОМС.

Щодо      цього питання були наведені як позитивні, так і негативні приклади. Зокрема: «Вбиральні не адаптовані для потреб людей з інвалідністю, це ж приміщення давно побудоване. Але є пандус, соціальна служба, відповідальні люди, на це звертають увагу», — розповів один з учасників.

  1. Інформаційна доступність ОМС.

Аналіз офіційного сайту Білокриницької громади був проведений без залучення фокус-групи. Він показав, що розділ «Контакти» заповнений добре, наведені різні способи комунікації з представниками ОМС. Працює чат-бот у телеграмі     , є форма зворотного зв’язку. Сайт передбачає можливість змінити режим перегляду для людей зі слабким зором, проте не можна змінити параметри шрифту.

Розділ новин оновлюється регулярно та містить важливу інформацію, у відповідному розділі викладені офіційні документи      у форматах Word і      PDF. Але присутні зазначили, що їм зручніше користуватися іншими інструментами інформування:

«Обмін інформаці     єю краще відбувається через соціальні мережі вайбер     , телеграм     , окремо по масивах, по селах».

  1. Плани розвитку населеного пункту з підвищення рівня інклюзії та залученості до процесів прийняття рішень.

Ця тема була обговорена стисло, адже, як зазначив представник сільської ради, стратегія розвитку ще розробляється, до неї вносяться корективи. Тож обізнаність мешканців громади з цього питання виявилася      передбачувано низькою.

  1. Можливість залучатися до процесів прийняття рішень ВПО, жінкам та особам з інвалідністю.

Згідно з інформацією, наданою учасницею, що є ВПО, комунікація із цією      категорією населення присутня:

«Я представниця ВПО, мені телефонують, ми повністю на зв’язку, а інколи по більш важливих      моментах      ми дзвонимо Наталії Володимирівні. Вони дуже багато зробили для моєї сім’ї».

Проте це стосується переважно розв’язання соціальних питань, а не долучення представників цільових категорій до прийняття рішень місцевою владою.

Висновки

Попередні висновки з проведеного фокус-групового дослідження дозволили сформувати список рекомендацій для ОМС, громадських організацій та активних мешканців. Але варто зазначити, що нині      існує запит на проведення постійних просвітницьких заходів для учасників процесу прийняття рішень.

Вкрай важливо підвищувати рівень обізнаності зацікавлених сторін — як громадян, так і представників влади. Метою цього є залучення громадськості на ранніх етапах до процедури прийняття владних рішень, що сприятиме поліпшенню загального стану та розвитку громади.

Свої рекомендації ВГОІ «ПСІ» надала в Аналітичному звіті. Зокрема:

  • провести серед співробітників ОМС навчальні заходи на тему етики спілкування з особами з інвалідністю;
  • ознайомити представників ОМС зі способами роботи з населенням щодо залучення до процесів прийняття рішень;
  • підвищити рівень обізнаності співробітників ОМС у питаннях безбар’єрності, інклюзії, гендерної рівності;
  • активізувати роботу Молодіжної ради — цей консультативно-дорадчий орган (КДО) наразі є неактивним;
  • створити КДО, які зможуть впливати на процес прийняття рішень і в інших сферах життєдіяльності громади;
  • забезпечити представництво в КДО членів громадянського суспільства, що будуть відстоювати інтереси людей з інвалідністю, ВПО, жінок.

Низка рекомендацій стосується й активних громадян. Зокрема, їм потрібно вивчити механізми та способи залучення до процесу прийняття рішень, а згодом — використовувати ці інструменти на практиці. Задля більш ефективної взаємодії та співпраці з органами місцевої влади варто створити відповідні громадські об’єднання та долучатися до процесів прийняття рішень, щоб впливати на місцеву політику.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *